Kodex chování

Obchodník se zavazuje dodržovat následující kodex chování:

Jedná se o dohodu nebo soubor pravidel, která vymezují chování obchodníka, který se zavázal dodržovat tento kodex chování ve vztahu k jedné nebo více konkrétním obchodním praktikám nebo obchodním odvětvím, pokud nejsou stanoveny zákonem nebo jiným právním předpisem nebo opatřením orgánu veřejné moci.

Obchodník nesmí používat nekalé obchodní praktiky, používat nepřiměřené podmínky ve smlouvách, popírat práva spotřebitele, porušovat nebo obcházet povinnosti obchodníka při uplatňování práv spotřebitele z odpovědnosti za vady nebo jednat v rozporu s dobrými mravy. Jednáním v rozporu s dobrými mravy se rozumí zejména jednání, které je v rozporu se zavedenými zvyklostmi při prodeji výrobku a poskytování výrobku nebo které může spotřebiteli způsobit újmu tím, že podnikatel nedodržuje dobrou víru, poctivost, zvyklosti a praxi, zejména pokud podnikatel používá klamání, nepravdivé výhrůžky, hrubou nerovnost stran a porušuje smluvní volnost nebo pokud dochází ke zjevnému zneužití práv.

Nekalé obchodní praktiky

(1) Obchodní praktika se považuje za nekalou, jestliže
(a) je v rozporu s požadavky odborné péče a
(b) ve vztahu k výrobku podstatně narušuje nebo může podstatně narušit ekonomické chování průměrného spotřebitele, kterému je obchodní praktika určena nebo kterému je určena, nebo průměrného člena skupiny spotřebitelů, pokud je obchodní praktika určena určité skupině spotřebitelů.

(2) Obchodní praktika, která může podstatně narušit ekonomické chování skupiny spotřebitelů, kteří jsou vůči obchodní praktice nebo výrobku zvláště zranitelní z důvodu svých nedostatečných fyzických nebo duševních schopností, věku nebo důvěřivosti, způsobem, který může obchodník rozumně předvídat, se posuzuje z hlediska průměrného člena této skupiny; tím není dotčena běžná a oprávněná reklamní praktika, jako je nadsázka nebo tvrzení, které nemá být bráno doslovně.

(3) Podstatným zhoršením ekonomického chování spotřebitele se rozumí použití obchodní praktiky, která podstatně zhoršuje schopnost spotřebitele učinit informované rozhodnutí, což má za následek, že spotřebitel učiní rozhodnutí o obchodní transakci, které by jinak neučinil.

(4) Obchodním rozhodnutím se rozumí jakékoli rozhodnutí spotřebitele o tom, zda, jak a za jakých podmínek zakoupit, zaplatit, ponechat si nebo zcizit výrobek jako celek nebo jeho část nebo uplatnit právo vyplývající ze smlouvy, a to bez ohledu na to, zda se spotřebitel rozhodne jednat nebo se zdržet jednání.

(5) Za nekalé obchodní praktiky se považuje zejména klamavé jednání, klamavé opomenutí a agresivní obchodní praktiky.

(6) Nekalé obchodní praktiky jsou zakázány před obchodní transakcí, během ní i po ní. Používání nekalých obchodních praktik je zakázáno rovněž v souvislosti s plněním závazku spotřebitele, včetně vymáhání nároku vyplývajícího ze smlouvy.

(7) Spotřebitel, který byl přímo postižen nekalou obchodní praktikou podnikatele, má v závislosti na povaze nekalé obchodní praktiky právo na
(a) na bezplatnou nápravu, zejména na opravu výrobku, na výměnu výrobku nebo na dodatečnou slevu z ceny, je-li podle povahy a okolností nekalé obchodní praktiky dodatečná náprava možná, nebo
(b) na odstoupení od smlouvy, pokud byla použita
1. agresivní obchodní praktiku při uzavírání smlouvy, nebo
2. nekalou obchodní praktiku, bez níž by spotřebitel smlouvu neuzavřel.

Klamavé jednání

(1. Klamavým jednáním je obchodní praktika, která způsobuje nebo může způsobit, že průměrný spotřebitel učiní rozhodnutí o obchodní transakci, které by jinak neučinil, protože obsahuje nesprávné informace, a je tedy nepravdivá, nebo jakýmkoli způsobem uvádí nebo může uvést průměrného spotřebitele v omyl, i když jsou tyto informace věcně správné, pokud jde o
(a) existenci výrobku nebo jeho povaze,
(b) základní charakteristiky výrobku, jako je jeho dostupnost, výhody, rizika, konstrukce, složení, příslušenství, poprodejní pomoc a služby, odpovědnost za vady, výrobní postup, datum výroby nebo dodání, způsob dodání, účel použití, možnosti použití, množství, specifikace, zeměpisný původ nebo obchodní původ, očekávané výsledky použití nebo výsledky a základní charakteristiky zkoušek nebo kontrol provedených na výrobku,
(c) rozsah závazku obchodníka, motivy obchodní praxe, povaha prodejního procesu, jakékoli prohlášení nebo symbol týkající se přímého nebo nepřímého sponzorství nebo podpory obchodníka nebo výrobku,
(d) cena, způsob výpočtu ceny nebo existence zvláštního cenového zvýhodnění,
(e) potřebu údržby, náhradních dílů, výměny nebo opravy,
(f) osoba, vlastnosti a práva obchodníka nebo jeho zástupce, jako je jeho totožnost, majetek, kvalifikace, postavení, uznání, členství v organizacích, právní vztahy, vlastnictví práv k obchodnímu nebo duševnímu vlastnictví, ocenění nebo vyznamenání,
(g) práva spotřebitelů, včetně práv z odpovědnosti za výrobek, nebo
(h) rizika, kterým může být spotřebitel vystaven.

(2) Klamavým jednáním je rovněž obchodní praktika, která s ohledem na všechny její znaky a okolnosti způsobuje nebo může způsobit, že průměrný spotřebitel učiní rozhodnutí o obchodní transakci, které by jinak neučinil, a zahrnuje i
(a) uvádění výrobku na trh, včetně srovnávací reklamy, které vyvolává pravděpodobnost záměny s jiným výrobkem, ochrannou známkou, obchodním jménem nebo jiným rozlišovacím znakem soutěžitele,
(b) nedodržení povinností obsažených v kodexu chování, k němuž se obchodník zavázal, pokud nejde o pouhý pokus zavázat se, ale o jednoznačný závazek, který lze ověřit, a obchodník v obchodní praxi dává najevo, že je kodexem chování vázán, nebo
(c) uvádění zboží na trh způsobem, který prezentuje zboží jako totožné se zbožím uváděným na trh v jiných členských státech Evropské unie nebo ve státech, které jsou smluvními stranami Dohody o Evropském hospodářském prostoru (dále jen "členský stát"), ačkoli zboží má podstatně odlišné složení nebo vlastnosti; obchodní praktika se nepovažuje za klamavou, pokud je odlišné složení a vlastnosti zboží odůvodněno legitimními nebo objektivními faktory.

Klamavé opomenutí

(1) Klamavým opomenutím je obchodní praktika, která s ohledem na své vlastnosti, okolnosti a omezení komunikačního prostředku vynechává podstatné informace, které průměrný spotřebitel potřebuje v závislosti na kontextu k informovanému rozhodnutí o obchodní transakci, a tím způsobuje nebo může způsobit, že průměrný spotřebitel učiní rozhodnutí o obchodní transakci, které by jinak neučinil.

(2) Klamavým opomenutím je rovněž obchodní praktika, při které obchodník s ohledem na její vlastnosti, okolnosti a omezení komunikačního prostředku zamlčí nebo poskytne nejasným, nesrozumitelným, vícevýznamovým nebo nevhodným způsobem podstatné informace, které průměrný spotřebitel v závislosti na kontextu potřebuje k tomu, aby mohl učinit rozhodnutí, učinit informované rozhodnutí o obchodní transakci, nebo pokud obchodník nesdělí obchodní účel obchodní praktiky, pokud není zřejmý z kontextu, a tím způsobí nebo může způsobit, že průměrný spotřebitel učiní rozhodnutí o obchodní transakci, které by jinak neučinil.

(3. Pokud prostředek použitý ke sdělení obchodní praktiky vytváří prostorová nebo časová omezení, zohlední se při rozhodování o tom, zda došlo k opomenutí sdělení, omezení spojená s použitým prostředkem a opatření přijatá obchodníkem, aby byly informace spotřebiteli dostupné jinými prostředky.

(4. Ve výzvě ke koupi se za podstatné informace podle odstavců 1 a 2 považují, pokud to již nevyplývá z kontextu, informace o
(a) hlavních vlastnostech produktu v rozsahu odpovídajícím médiu sdělení a produktu,
(b) obchodní jméno a adresu nebo místo podnikání obchodníka a osoby, jejímž jménem obchodník jedná,
(c) prodejní cenu výrobku, způsob jejího výpočtu, pokud vzhledem k povaze výrobku nelze prodejní cenu rozumně určit předem, náklady na dopravu, dodání nebo poštovné nebo skutečnost, že do ceny mohou být zahrnuty i jiné náklady, pokud je nelze určit předem,
(d) dohodu o způsobu platby, podmínkách dodání a obchodní úpravě výrobku, pokud se liší od požadavků odborné péče,
(e) právo odstoupit od smlouvy nebo smlouvu vypovědět, má-li spotřebitel toto právo,
(f) zda osoba nabízející výrobek na internetovém tržišti je obchodníkem podle prohlášení, které učinila vůči provozovateli internetového tržiště.

(5) Výzvou ke koupi podle odstavce 4 se rozumí každé obchodní sdělení, které obsahuje popis podstatných vlastností výrobku a jeho prodejní cenu způsobem, který odpovídá povaze použitého obchodního sdělení, a umožňuje tak spotřebiteli uskutečnit koupi.

(6) Za podstatné informace se považují rovněž informace uvedené v odstavcích 1 a 2. (7) Za podstatné informace se považují rovněž informace uvedené v odstavcích 1 a 2. (8) Za podstatné informace se považují rovněž informace uvedené v odstavcích 1 a 2.
(a) zda a jak obchodník zajišťuje, že recenze výrobků, které prodává nebo poskytuje, pocházejí od spotřebitelů, kteří výrobek skutečně zakoupili nebo použili, pokud obchodník poskytuje spotřebitelům přístup k recenzím výrobků,
(b) hlavní parametry, které určují pořadí výrobků ve výsledcích vyhledávání v online rozhraní, a relevance těchto parametrů ve vztahu k ostatním parametrům vyhledávání, pokud mají spotřebitelé možnost vyhledávat v online rozhraní podle klíčového slova, slovního spojení nebo jiného zadání výrobky nabízené různými obchodníky nebo jinými osobami bez ohledu na to, zda je smlouva uzavřena ve stejném online rozhraní; informace se uvedou ve zvláštní části online rozhraní, která je přímo a snadno přístupná z online rozhraní, v němž jsou prezentovány výsledky vyhledávání.

Agresivní obchodní praktiky

(1) Agresivní obchodní praktikou je obchodní praktika, která obtěžováním, nátlakem, včetně použití fyzické síly, nebo nepatřičným ovlivňováním s přihlédnutím ke všem jejím rysům a okolnostem podstatně omezuje nebo může podstatně omezit svobodu volby nebo chování průměrného spotřebitele ve vztahu k produktu, a tím způsobuje nebo může způsobit, že spotřebitel učiní rozhodnutí o obchodní transakci, které by jinak neučinil.

(2) Při posuzování použití obtěžování, nátlaku, včetně použití fyzické síly, nebo nepatřičného vlivu v rámci agresivní obchodní praktiky se přihlíží k následujícím skutečnostem
(a) jeho načasování, místo, povahu nebo trvání,
(b) použití výhružných nebo urážlivých výrazů nebo chování,
(c) úmyslné zneužití neštěstí nebo okolností, které jsou natolik závažné, že zhoršují úsudek spotřebitele, aby ovlivnily jeho rozhodnutí ve vztahu k výrobku,
(d) zatěžující nebo nepřiměřené mimosmluvní překážky ze strany obchodníka, pokud si spotřebitel přeje uplatnit právo vyplývající ze smlouvy, včetně práva na ukončení smlouvy nebo práva na změnu výrobku nebo obchodníka, nebo
(e) hrozba, že obchodník podnikne kroky, které nelze učinit zákonným způsobem.

(3) Nepřiměřeným ovlivňováním podle odstavců 1 a 2 se rozumí využívání silného postavení vůči spotřebiteli k vyvíjení nátlaku i bez použití fyzické síly nebo hrozby jejího použití způsobem, který významně omezuje schopnost spotřebitele učinit informované rozhodnutí.